Ar pagražinta realybė – nusikaltimas?

10/7/09 17:59

veidmainisPatobulinta realybė yra lygiai toks pat blogis kaip ir genetiškai modifikuoti maisto produktai. Tai yra toks pat melas, kaip žuvies skonio vištiena arba pomidorais kvepiančios braškės. Tai – apgaulė, kurios, deja, mes vis labiau norime.

Neapsikentusi Prancūzijos politikė Valerie Boyer parengė įstatymo projektą ir siūlo reglamentuoti Photoshop ar kitomis panašiomis programomis pagerintų nuotraukų naudojimą. Jos nuomone, visuotinai demonstruojamos nenatūralios nuotraukos sukūrė tokią situaciją, kai mes nuolatos matome netikrus, dirbtinius, pagražintus žmones, produktus arba vietoves. Dirbtinis realybės tobulinimas, anot jos, verčia eilinius vartotojus kompleksuoti dėl savo trūkumų. Be to, toks mulkinimas išryškina ir realybės netobulumą, aplinkos, kurioje gyvename, „disproporcijas“. Visos tos modifikuotos nuotraukos publikuojamos be jokios nuorodos, be perspėjimo, kad tai – mitas. O štai, pavyzdžiui, literatūroje grožiniai kūriniai ir yra aiškiai įvardinti kaip beletristika. Jie atskirti nuo dokumentikos.

Bet kaip čia išsiversi be pagražinimų. Reklamų kūrėjai tvirtina, kad nuotraukų tobulinimo specialiomis programomis draudimas sumažitų žmonių, vietovių ar prekių patrauklumą. Juk dailus modelis kur kas greičiau įtikins pirkėją pasirinkti vieną ar kitą prekę negu tai mėgintų padaryti koks nors nevėkšla. Tikra tiesa. Atrodo, ir ta politikė iš sofistikuotosios Prancūzijos, sutinka. Tačiau ji užsispyrusi. Ji teigia, kad pagražintos nuotraukos klaidina vartotojus. Skatina nepilnavertiškumo kompleksus ir net visokias ligas. Tarkim – bulimiją. Valerie Boyer siūlo numatyti bausmes, solidžias pinigines baudas tiems reklamos gamintojams, kurie naudoja retušuotas nuotraukas ir apie tai mūsų neperspėja. Prie tokios iniciatyvos prisijungė jau nemažai visuomenės veikėjų ne tik Prancūzijoje, bet ir kitose šalyse.

Štai Didžiojoje Britanijoje taip pat ketinama tramdyti reklamos kūrėjus ir priversti gamintojus ženklinti retušuotas nuotraukas specialiais perspėjimais. O britų politikas Jo Swinson jau įkūrė specialų tinklalapį, kuriame vartotojai gali papasakoti apie retušuotas nuotraukas žurnaluose bei reklamose.

Vokietijoje populiarus moterų žurnalas Brigitte taip pat prisijungė prie iniciatyvos. Žurnalo redaktorius jau paskelbė, kad nuo kitų metų nebespausdins profesionalių modelių nuotraukų, jei tokias nuotraukas reikia tobulinti ar gražinti.

Modelis yra tik dalis reklamos. Kita dalis, ne mažiau svarbi – programinė įranga foto medžiagos redagavimui ir tobulinimui.

Modelis yra tik dalis reklamos. Kita dalis, ne mažiau svarbi – programinė įranga foto medžiagos redagavimui ir tobulinimui.

Bandžiau prisiskambinti Tomui Kauneckui, kuriam Photoshop‘as toks pat svarbus kaip ir senas fotoaparatas Leica. Deja. Jis šiuo metu Gruzijoje, o ten ne visuomet veikia mobilusis ryšys. O gal jis šiuo metu geria vyną su Rustavi vadu. Jo nuomonė man būtų svarbi.

Kaip ten bebūtų Photoshop‘as neišvengiamai apgaudinėja. Tačiau be jo – irgi ne kas. Juk, turbūt, žurnalui Žmonės būtų sunku surasti viršelio veidą, jei tos nuotraukos apačioje tarsi ant cigarečių pakelio būtų parašyta: „Photoshop pagerinta realybė kenkia jūsų sveikatai“. Arba būtų perspėjama, kad šios ponios paakiai patempti, nuimtos raukšlės, patankinta šukuosena ir t.t.



<a href=”http://www.nytimes.com/2009/09/28/business/media/28brush.html?_r=4&scp=1&sq=move%20to%20curb%20digitally&st=cse”> II dalis. Nuo Cin (Qin) iki Šilko kelio.</a>

  • Twitter
  • Facebook
  • MySpace
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • LinkedIn

Raktažodžiai: , , ,

Komentarai temai “Ar pagražinta realybė – nusikaltimas?”

  1. Ugnė

    Labai gera idėja :)

    #8630

Palikite komentarą

Raseinių krašto naujienos