Nenutupdomieji skrajūnai

03/7/09 10:27

voulturePentagono mokslinių tyrimų agentūra „Defense Advanced Research Projects Agency“ (DARPA) rado partnerį, kuris pagamins unikalų nepilotuojamą skraidymo aparatą, kuris galės skristi ore nenutūpdamas net penketą metų.

Kelerius metus nenutūpdamas skraidysiantis nepilotuojamas Pentagono lėktuvas, pavadintas „Vulture“ (angl. vulture – grifas) vardu, skraidys 18–28 km aukštyje, stratosferos apatinėje dalyje. Tai kur kas aukščiau, nei skraido keleiviniai lėktuvai, o temperatūra čia svyruoja nuo 40 iki 60 laipsnių šalčio pagal Celsijų. Verta prisiminti, kad aukščiausiai skraidžiusiam „Concorde“ lėktuvui pasiekiama riba – 18 km aukščio.

DARPA agentūros sumanymu nenutupdomasis „Vulture“ turėtų nešti 454 kg sveriančią įrangą, kuriai reikės nuolatinio 5 kilovatų energijos šaltinio. Greičiausiai tai bus žvalgybinė įranga ir ryšio sistemos. Sudėtingiausia užduotis lėktuvui – be nutūpimo skraidyti net penkerius metus, todėl įranga turi būti ilgaamžė ir patikima, atlaikyti temperatūrų pokyčius (diena/naktis), vėjo ir saulės ultravioletinių spindulių poveikį. „Vulture“ projekto vadovas Danielis Njumanas (Daniel Newman) tvirtina, kad naujasis skraidymo aparatas iš principo keis orlaivių paradigmą. Pakilęs jis nebenusileis visą eksploatacijos laiką, o tai jau primena orbitinius palydovus.

Agentūros reikalavimas šiame skraidymo aparate nenaudoti branduolinio (izotopų) energijos šaltinio leidžia spėti, kad aparatas turėtų būti maitinamas saulės baterijų ir akumuliatorių (naktį) arba varomas vandeniliu. Panašūs aparatai jau buvo sukonstruoti ir bandomi.

Kol kas sunku pasakyti, kaip tiksliai atrodys nenutupdomasis „Vulture“. Galbūt jis bus panašus į šį „Aero Vironment“ bandytą aparatą „Helios“, kuris 2003 metais nukrito į Ramųjį vandenyną netoli Havajų salų.

Kol kas sunku pasakyti, kaip tiksliai atrodys nenutupdomasis „Vulture“. Galbūt jis bus panašus į šį „Aero Vironment“ bandytą aparatą „Helios“, kuris 2003 metais nukrito į Ramųjį vandenyną netoli Havajų salų.

Bene arčiausiai tikslo buvo atsidūręs „Aero Vironment“ kompanijos sukonstruotas „Helios“ skraidantis aparatas, kuris pasiekė ne vieną orlaivių rekordą. O tos pačios kompanijos „Global Observer“ eksperimentinis lėktuvas pademonstravo skysto vandenilio galimybes. Šis orlaivis galėjo skrieti nenutūpęs kelias savaites. Verta paminėti ir britų kompanijos „QinetiQ“ orlaivį „Zephyr“, kuris pasiekė nepilotuojamų skraidančių aparatų skrydžio trukmės pasaulio rekordą, nors buvo varomas tik saulės baterijų.

O šveicarų kompanija „Solar Impuls“ praėjusį mėnesį pasirašė bendradarbiavimo sutartį su „Toyota“ kompanija ir naudos jos hibridinio variklio technologijas kurdama savo nepilotuojamą ilgai skraidantį ir saulės baterijomis maitinamą orlaivį. „Solar Impuls“ skraidančiu aparatu 2010 metais rengiamasi apskristi aplink pasaulį.



  • Twitter
  • Facebook
  • MySpace
  • Digg
  • del.icio.us
  • Technorati
  • LinkedIn

Raktažodžiai: ,

Palikite komentarą

Raseinių krašto naujienos